آنالیز و بررسی دو سایت دیوار و شیپور - قسمت دوم
مقایسه و بررسی نقاط قوت وضعف سایت دیوار در 5 صفحه که به صورت تصادفی انتخاب شده است :

این آنالیز و بررسی در تاریخ 21 اردیبهشت سال 95 توسط مهناز تولایی انجام شده است .
مقایسه و بررسی نقاط قوت وضعف سایت دیوار در 5 صفحه که به صورت تصادفی انتخاب شده است :

این آنالیز و بررسی در تاریخ 21 اردیبهشت سال 95 توسط مهناز تولایی انجام شده است .
ارایه این امکان که افراد از مجموعه محصولات و خدمات در سایت به طور مجانی استفاده کنند، این در واقع قویترین استراتژی بازاریابی ویروسی است. ایدهای که در پس بازاریابی ویروسی قرار دارد، این است که شرکت تبلیغ خود را با ارایه یک کالا یا خدمت مجانی به افراد عرضه کند.
آنچه مسلم است بازاريابي ويروسي يک هدف نيست، بلکه بخشي از استراتژي جامع بازاريابي شرکت است. در واقع اگر هدف عمده فعاليتهاي پست الکترونيک، ايجاد نام و نشان تجاري است به منظور تحقق اين هدف، ميتوان از بازاريابي ويروسي استفاده كرد.
نتيجه آن که اگر چه ممکن است شرکتي مهارت و زبردستي خاصي در ارایه پيامهاي مهم را داشته باشد و همه قوانين و مقررات مربوط به پست الکترونيک را نيز در نظر داشته باشد، ولي مهمترين مساله اين است که اگر مصرفکننده از سايت بازديد کند و چيزي کمتر از انتظار خود را مشاهده کند، شرکت در امر بازاريابي ويروسي موفق نخواهد شد و بايستي جديتر به اين قضيه نگاه کند.
بازاريابي ويروسي به مردم اين امكان را ميدهد تا از محصولات و سرويسهاي شما به صورت رايگان استفاده كنند. اين امكان در جهت چند برابر كردن و سرعت بخشيدن به فروش شما در اينترنت بسيار موثر خواهد بود. ايده پنهان در بازاريابي ويروسي اين است كه شما تبليغ خود را به همراه جايزهاي در اختيار ديگران براي استفاده يا هديه آن به ديگران، قرار ميدهيد.
بازاريابي ويروسي هر استراتژي است که افراد را به انتقال پيام بازاريابي به ديگران تشويق میکند و ايجادکننده امکان رشد ترويجي در نمايش و نفوذ پيام است.
دو بینش در بازاریابی ویروسی دارد که عبارت است از:
شبکههاي اجتماعي کاملاً به سمت وب حرکت کردهاند. اکنون بخش بزرگي از دوستان و اعضاي خانواده هر شخص روي خط است يا به زودي به آن متصل ميشود. تماس شخصي بر روي وب تقريباً به صورت رايگان است. هر شخص مي تواند در عرض کمتر از يک روز با صد نفر ارتباط برقرار کند و هر کدام از اين صد نفر نيز به نوبه خود ميتوانند با بيش از صد نفر ديگر ارتباط برقرار سازند. در واقع هرم ارتباطي ميتواند در مدت يک روز ساخته شود، تاثير شبکه نقش مهمي را ايفا میکند. همان طور که افراد بيشتري ثبتنام ميکنند، آنها ميتوانند با گروه بزرگتري ارتباط برقرار کنند و به زودي تعداد کل به صورت تصاعدي افزايش مييابد.
کارهای شرکتها برای ایجاد انگیزه در مشتریان
نتیجه آن که براي ويروسي ساختن بايستي نوع آن را در نظر داشت. شرکتها بايد سعي کنند تا نيازها و خواستههاي استفادهکنندگان خود را شناسايي و براي برآورده ساختن و ارضاي آن نيازها و خواستهها، محصولاتي را ايجاد کنند که منجر به يک تجربه مثبت در استفادهکننده شود. مطابق با بررسيهاي صورت گرفته به طور متوسط استفادهکنندگان بر خط، دوازده نفر ديگر را از تجربه خريد خود آگاه ميکنند و اين پويايي، قدرت بازاريابي ويروسي است.
خودتان را به جای کاربرانتان بگذارید، آیا یک عبارت کوتاه را در گوگل جست و جو میکنید یا یک عبارت طولانی ؟ مثلا سایت شما در رابطه با بهینه سازی سایت است، شما برای کلمه “بهینه سازی” شروع به دریافت لینک و ایجاد محتوا میکنید یا “بهینه سازی سایت” ؟ میبینیم که بین “بهینه سازی” و” بهینه سازی سایت” تفاوت های فراوانی وجود دارد. شاید کاربری که بهینه سازی را جست و جو میکند منظورش بهینه سازی سوخت است نه بهینه سازی سایت! اگر میخواهید برای کلمات مختلفی فرایند سئو را انجام دهید، پیشنهاد من انتخاب مرتبط ترین عبارتیست که دارای ۲ الی ۴ بخش است.
این که چه تعداد کلمه کلیدی را انتخاب کنید به خودتان بستگی دارد، اما این که آیا واقعا آن ها به درد شما میخورند مطرح است. باید کلمات کلیدی را بر اساس محتوای صفحه مورد نظر انتخاب کرد، البته در ادامه در این مورد بیشتر میخوانید.
ابزار های زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی و دریافت اطلاعاتی در رابطه با آن ها وجود دارد. دقیق ترین و بهترین ابزار google adwords است که در ادامه کمی در رابطه با آن توضیح خواهم داد. البته ابزار های دیگری مانند semrush نیز وجود دارند که متاسفانه زبان فارسی را پشتیبانی نمیکنند.
سعی کنید که رتبه صفحات داخلی را افزایش دهید تا صرفا دامنه اصلی. در این حالت میتوانید به صورت همزمان بر روی کلمات کلیدی مختلفی کار کنید. چون بهینه سازی برای تعداد زیادی کلمه در یک صفحه که از لحاظ املایی ارتباطی با هم ندارند، کار دشواری است و اکثر مواقع با شکست مواجه میشود. این که کاربر مستقیما به صفحه مورد نظرش وارد شود خیلی بهتر است تا این که به صفحه اصلی وارد شود و به دنبال صفحه مورد نظر بگردد!
اگر با بخش keyword finder سرویس ادوردز کار کرده باشید، در صفحه ای که اطلاعاتی در رابطه با کلمات کلیدی وجود دارد میبینید که ستون هایی همچون: competition , aproximate CPC ,Global Monthly Search وجود دارند. این ستون ها اطلاعات مهمی را در رابطه با عبارت انتخاب شده به شما میدهند.

میبینید که در اینجا:
competition یا رقابت: این بخش از سه سطح Low , Medium , High تشکیل شده است. میبینید که رقابت برای این کلمات کم است. اما دقت کنید که این که شاید برای کلمات بزرگ هم Low زده باشد، به دلیل تفاوت وب انگلیسی با فارسی است.
Global monthly searches: در این بخش تعداد جست و جوی آن کلمه در هر ماه را نمایش میدید که برای کلمه بهینه سازی سایت ۳۶۰۰ بار در ماه است .
Approximate CPC : اگر کمی با ادوردز و کلمات کلیدی کار کرده باشید، میتوانید از این بخش به عنوان ملاک رقابت در کلمات کلیدی استفاده کنید. برای کلمه بهینه سازی به طور میانگین ۱۵ سنت (تبلیغ کنندگان در ادوردز) باید بپردازند و برای بهینه سازی سایت ۲۷ سنت. پس میبینیم که رقابت نتایج مربوط به بهینه سازی سایت (با این که تعداد کلمات بکار برده در این عبارت بیشتر از عبارت بهینه سازی است) نسبت به بهینه سازی بیشتر است.
در حال حاضر وب سایت هایی وجود دارند که با وجود طراحی بسیار ضعیف آنها ، کسب درآمد داشته باشند. در واقع این گروه از وب سایتها بیشتر استثنا بوده و از قوانین ذیل پیروی نمی کنند. با گذشت یک برهه زمانی خاص تجربه این امررا نشان داده که موفق ترین وب سایت ها خصوصیات مشترکی در طراحی وب داشته اند که توجه افراد را به خود جلب می نمایند.
رعایت این ۸ نکته در طراحی وب سایت می تواند در این امر شما را کمک کند.
۱- سرعت در بارگذاری: آزار دهنده ترین نکته برای کاربردر هنگام بازدید از سایت ، انتظار بیش ازحدش برای بار گزاری سایت است که اگر این زمان از یک حد مجاز بیشتر شود باعث آزردگی کاربر خواهد شد ، اگرچه سایت شما یکی از بزرگترین سایت ها باشد.
۲- داشتن هویت شفاف و آشکار محتوا در وب سایت باید مطالب موجود در سایت به صورت شفاف و بدون ابهام بیان شود. بازدیدکنندگان این موضوع را که متوجه نشوند مطالب سایت دربارهء چیست را نمی پسندند. اجازه ندهید تلاش بازدیدکنندگان شما برای کشف مطالب وب شما برای بدست آوردن این که وب شما دربارهء چه موضوعی می باشد، تلف شود.
از ابتدای طراحی وب، شفافیت و وضوح مطالب را در نظر داشته باشید. داشتن تیتر توصیفی در صفحه ی اول وب سایت روش بسیار مناسبی است برای اعلام این که مطالب وب شما از چه موضوعی سخن می گوید.
همچنین انتخاب کلمات کلیدی مرتبط برای صفحات به عنوان جلب توجه نگاه افراد نیز عمل می کند. بنابراین همیشه از کلمات کلیدی مرتبط با مطالب در صفحات وب خود استفاده نمایید.
۳- ساده نگه داشتن طراحی وب خود برای جلب توجه افراد خیلی تلاش در استفاده از انواع روش های غیرضروری نکنید ( آیا کسی واقعاً به فلش ویا نشانگر نیاز دارد؟) تمرکز خود را بر روی قابلیتهای استفاده از وب، فروش، تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار و خریداران متمرکز کنید. وب سایت هایی که طراحی ساده ای دارند نیز این قابلیت را دارند.
۴- جلب توجه با استفاده ازفضای سفید! در طراحی وب خود از ایجاد شلوغی و آشفتگی مطالب بپرهیزید.سعی در ایجاد یک وب سایت مرتب و کاربر پسند برای بازدیدکنندگان و جستجوی سریع و آسان آن در وب داشته باشید. به خاطر داشته باشید فضای سفید در طراحی وب کمک زیادی به طراح می کند. همچنین اگر وب سایت شما دارای محتوای زیاد و صفحات زیاد می باشد، اضافه کردن یک کادر جستجو برای جستجوی آسان و سریع بازدیدکننده ضروری می باشد.
۵- مشخصات تماس خود را کاملاً مشخص در وب سایت قرار دهید وجود و یا عدم وجود صداقت در مطالب وب سایت شما تاثیر مستقیمی بر فروش محصولات شما و در نهایت موفقیت شما خواهد داشت. اگر در وب سایت خود فروش مستقیم محصولات دارید، دادن اطلاعات تماس و داشتن فرم تماس بسیار مهم و ضروری می باشد. اگر حفظ حریم خصوصی برای شما مهم است، می توانید از خدمات لینک های که اتوماتیک آدرسهای ایمیل را دریافت می نمایند استفاده کنید.
۶- آسان سازی فرایند خرید حرکت از صفحهء اصلی به صفحهء محصولات و چشم انداز آن در صفحهء اصلی برای بازدیدکنندگان را آسان نمایید. این چشم انداز را به صورت زنجیروار نسازید؛ که باعث می شود افراد برای مشاهده و خرید، تمامی صفحات را یکی پس از دیگری برای پرداخت پول به شما سپری کنند. در غیر این صورت آنها را از دست خواهید داد.
۷- آسان سازی دستیابی افراد به وب سایت به یاد داشته باشید تا حد امکان چشم انداز وب سایت خود را از طریق خبرنامه-RSS feed و دیگر مطالب در بالاترین حد دید نگه دارید.
۸- به روز رسانی مطالب وب ، به طور منظم از این روش انگیزه ای در کاربر ایجاد میشود که برای خواندن مطالب جدید به وب شما بازگردند. بعلاوه موتورهای جستجو به مطالب جدید واکنش خاصی دارد. بنابراین از طریق به روز رسانی مطالب به صورت منظم به سئوی(بهینه سازی) وب سایت خود کمک می کنید.
دسته بندی و برچسب گذاری هردو کاربردهای خود را در ارائه مطالب سایت یا وبلاگ دارا هستند. برای حفظ سادگی و دسترسی بهتر کاربران به مطالب سایت پیشنهاد میشود که تعداد دسته ها را بیشتر از پنج عدد قرار ندهید. کاربران برای دسترسی به موضوع مشخصی در سایت شما از دسته ها استفاده میکنند و زیاد بودن تعداد آن میتواند موجب سردردگمی آنها شود، همچنین محدود بودن آن به نویسنده این امکان را میدهد تا موضوع مقاله بعدی خود را براحتی انتخاب کرده و محل نمایش صحیح آن را تعیین کند. برچسب گذاری نیز با هدفی مشابه به کار میرود و ترکیب این دو میتواند راهنمای مناسبی برای کاربران در یافتن مطالب مورد نظرشان در سایت شما باشد. در این مقاله به نحوه صحیح استفاده از برچسب ها یا همان Tag خواهیم پرداخت.
برچسب ها دسته بندی های خاص و کوچک تر را برای مطالب سایت شما انجام میدهند و به محتوای هر نوشته بستگی خواهند داشت در حالیکه دسته بندی براساس موضوع نوشته انجام میگیرد. برای ایجاد ارتباط بین مطالب در دسته های مختلف باید از برچسب گذاری استفاده کنید.
با امید به اینکه مثال بالا شما را در انتخاب برچسب برای مطالب سایت راهنمایی کرده باشد، 4 نکته اساسی که در برچسب گذاری اهمیت ویژه دارند را در ادامه بیان خواهیم کرد:
یک قانون کلی در بر چسب گذاری آن است که باید کوتاه باشند و در زبان فارسی بهتر است که حداکثر از سه کلمه استفاده کنید. استفاده از عبارات طولانی یا جمله روش درستی نیست. شما باید در چند عبارت کوتاه تمام موضوعاتی که به نوشته مربوط میشوند را تعیین کنید. اگر به مثال بالا برگردیم برای مطلبی در مورد نقد فیلم “گذشته” برچسب هایی مانند “اصغر فرهادی” و “فیلم گذشته” مناسب خواهند بود.
استفاده از Tag به هدف راهنمایی کاربران در یافتن مطالب مرتبط انجام میگیرد. با زیاد کردن تعداد آنها موجب سردرگمی کاربران، زیاد شدن بیش از حد صفحات سایت و ایجاد دسته بندی هایی کم استفاده و نامناسب خواهید شد. در نظر داشته باشید که گوگل زمان مشخصی را در روز برای بررسی و ایندکس سایت شما اختصاص میدهد، زیاد بودن صفحات بی استفاده موجب نادیده گرفته شدن صفحات اصلی سایت و گمراه کردن روبات های گوگل خواهد شد.
موضوعات مورد علاقه کاربران سایت را شناسایی کنید و همان ها را بعنوان برچسب بکار ببرید. تعدادی مشخص و از پیش تعیین شده برچسب داشته باشید و در هر نوشته متناسب با محتوای آن از آنها استفاده کنید. تعریف Tag خیلی خاص و غیرعمومی برای هر مطلب کار اشتباهی است زیرا ممکن است دیگر هیچ نوشته ای مرتبط با آن نداشته باشید و یا آن Tag مورد توجه و نیاز کاربران سایت نباشد. بطور مثال انتخاب نام یک محصول فروشگاهی بعنوان برچسب به هیچ عنوان مناسب نیست زیرا شما هرگز محصول دیگری با همان نام نخواهید داشت.
نام دسته بندی های سایت را بعنوان برچسب مطالب استفاده نکنید. دسته بندی ها به تنهایی مطالب مربوط به خود را به کاربران نشان خواهند داد. قرار دادن آنها بعنوان Tag و نمایش در صفحه ای جدید با محتوای یکسان نتیجه ای جز تاثیر منفی بر سئو سایت نخواهد داشت و کاربران شما را در یافتن مطالب کمک نمی کند.
در زیر به بررسی سایت بنیاد فردوسی توس می پردازیم :
براي بررسي و اناليز اين سايت 5 صفحه به طور تصادفي انتخاب و پارامترها را در آنها بررسي مي نماييم .
نتيجه بررسي به صورت زير است :
نکات قوت سایت بنیاد فردوسی :
ادرس سايت که تمام خصوصيات يک ادرس خوب را دارا است و به همين دليل نمره کامل را دريافت مي کند.
این سایت در شبکه اجتماعی فیس بوک نیز فعالیت دارد و توانسته است در مدت کوتاهی که از فعالیت آن می گذرد، بازدیدکنندگانی از فیس بوک هم داشته باشد.
41% عکس هاي سايت بنیاد فردوسی به صورت درست ادرس دهي شده اند و خصوصيات و ويژگي هاي انها تعريف شده است .
لينکهاي ورودي اين سايت بسيار امار خوبي دارد و مشخص است که به اين سايت به عنوان يک مرجع استناد و از ان اطلاعات نقل قول مي شود .
عنوان سايت هم گوياي فعاليت حرفه اي آن است و به همين دليل به آن نمره کامل تعلق ميگيرد .
سایت رسپانسیو هست و این موجب می شود تا کاربرانی که از طریق موبایل به آن وصل می شوند به راحتی بتوانند سایت را مشاهده نمایند.
نکات ضعف بنیاد فردوسی:
از جمله نکاتی که باعث نمره منفی به این سایت می شود می توان به عدم درج آیکن ها و لینک های شبکه های اجتماعی اشاره کرد ، و ذکر این نکته هم الزامی است که شبکه های اجتماعی و فعالیت در آنها مسلما نقش بسیار سازنده ای در افزایش بازدید کنندگان خواهد داشت .
نکته دیگری که می توان در مورد این سایت بیان کرد این است که در این سایت متاتگ ها و یا تگ های معرفی سایت ذکر نشده است و صفحات آن قابلیت پرینت گرفتن ندارند و همچنین در صفحاتی که برای تست انتخاب شده بودند در کدهایHTML آن خطاهایی مشاهده گردید. و همچنین استاندارد کدنویسی و استفاده از سی اس اس ها هم در آن رعایت نشده است
همانطور که قبلا در بخش نکات قوت سایت گفتیم اکث عکس های سایت به صورت دقیق تعریف شده اند ولی تعدادی عکس هم هست که در آن اطلاعات دقیق ذکر نشده است و بالجبار توسط مرورگر ها تنظیم می شوند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
|
|
|
امید است با توجه به اطلاعات ذکر شده ، همکاران ما در بخش ای تی بنیاد فردوسی نکات ذکر شده در متن فوق را رعایت نمایند تا به این وسیله شاهد بهبود روز افزون کارایی سایت بنیاد فردوسی باشیم
منظور از شبکه اجتماعی سرویسها و سایتهایی است که برای کاربران این امکان را فراهم میسازد تا با افراد دیگر (دوستان، آشنایان و همکاران خود) در ارتباط باشند. در شبکههای اجتماعی میتوان مطالب خود را به صورت عکس، متن، کلیپهای صوتی و تصویری و در برخی موارد فایلها و اسناد به اشتراک گذاشت. در حال حاضر شبکههایی چون اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین، تلگرام و .... به عنوان مهمترین و پر طرفدارترین شبکههای اجتماعی به شمار میروند.
در چند سال اخیر با روی کار آمدن تلفنهای همراهِ هوشمند و اندروید با قیمت مناسب در بازارها، دسترسی افراد به شبکههای اجتماعی بیش از گذشته شده است. اگر در چند سال قبل، افراد برای ورود به شبکه اجتماعی فیسبوک نیازمند یک دستگاه رایانه بودند، امروزه با یک تلفن همراه میتوانند به تمام شبکه های اجتماعی ورود پیدا کنند. از این نظر میتوان به نقش پر اهمیت این شبکهها بر زندگی روزمره افراد توجه نمود.
نقش شبکههای اجتماعی در سئو
سئو که به عنوان تکنیکهای افزایش رتبه سایت میباشد، از طرق مختلفی صورت میگیرد یکی از این راهها استفاده از شبکههای اجتماعی است. اگر چه فعالیت در شبکههای اجتماعی بطور مستقیم موجب سئو نمیشود، اما به شکل غیر مستقیم روش مناسبی برای ارتقا رتبه سایت به شمار میرود که چگونگی و شرح این امر را در زیر مرور میکنیم:
تاثیر تگ های عنوان بر سئو سایت : همه ما بارها و بارها در هنگام وب گردی با صفحات گوناگونی روبرو شده ایم که از چیدمان متفاوتی برخوردار بوده اند . در برخی از این صفحات تیترها برجسته تر ، پاراگراف ها مشخص و بخش های متفاوت نوشته از یکدیگر جدا هستند و در برخی از صفحات نوشته ها با فونت یکدست و زیر هم قرار دارند . در این مطلب می خواهم شما را با استفاده از تگ های عنوان و تاثیر آن ها بر سئو سایت آشنا کنم .
به تگ های HTML که از H1 تا H6 ادامه دارند ، تگ عنوان گفته می شود . به این صورت که هرچه عدد نوشته شده جلوی H کوچکتر و به ۱ نزدیکتر باشد ، سایز نوشته در صفحه بزرگ تر است . از تگ های عنوان برای برجسته سازی عناوین و تیتر ها استفاده می شود .
استفاده از تگ های عنوان ، علاوه بر آنکه باعث بوجود آمدن ظاهر مناسب ، مرتب و کاربر پسند برای وب سایت می شود ، به بهبود سئو سایت نیز کمک خواهد نمود .
برچسب های هدر یا عنوان به کاربر برای یافتن محتوای مورد نظرش کمک می کند . کاربران با مشاهده عنوان اصلی که با H1 مشخص می شود ، نسبت به موضوع ذهنیتی پیدا می کنند . سایر تگ ها به کاربران کمک می کند تا بخش هایی که به آن ها علاقمند هستند را مطالعه نمایند و اگر نیاز به مطالعه بخش بخشی از نوشته ندارند از آن صرف نظر کنند .
موتورهای جستجو توانایی بررسی ارتباط میان برچسب های عنوان با سایر بخش ها را دارند . بعلاوه موتورهای جستجو به کاربران اهمیت فراوان می دهند و تجربه ثابت کرده که کاربران به صفحاتی که در آن ها از برچسب های عنوان استفاده شده ، بیشترعلاقه دارند . همچنین گوگل برای تعیین درصد استفا ه از کلمات کلیدی درمتن از این تگ ها استفاده می کند . در نتیجه استفاده از برچسب های عنوان تاثیر قابل توجهی روی سئو سایت دارد .
۱) تنها از یک تگ H1 در متن استفاده کنید مگر آنکه برای استفاده مجدد از آن دلیل مشخصی داشته باشید . چرا که استفاده بیش از حد از تگ H1 سبب سردر گمی موتورهای جستجو می گردد .
۲) برچسب تگ های عنوان و به خصوص برچسب H1 را با کلمات بی ربط پر نکنید .
۳) از تگ ها به ترتیب استفاده کنید . مثلا اگر به جای آنکه بعد از تگ H1 ، تگ H2را در متن قرار دهیم ، تگ H3 استفاده کنید بر سئو سایت شما تاثیر منفی خواهید داشت .
۴) در تگ های عنوان بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید . این کار بر سئو سایت شما تاثیر منفی می گذارد .
۵) هرگز از تگ های عنوان به صورت مخفی استفاده نکنید . این کار بر سئو سایت شما چند برا بر بیشتر از متن ساده مخفی شده تاثیر منفی خواهد گذاشت .
۶) کلمات کلیدی مهم را در تگ های H1و H2 قرار دهید .
همانطور که در بالا هم اشاره شد استفاده از تگ های عنوان برای سئو سایت بسیار اهمیت دارد ، در نتیجه حتما از آن ها استفاده نمایید . اما در صورتی که سایز این تگ ها نسبت به کلیات سایت شما بسیار بزرگ تر است و نوششته ها را بهم می ریزد ، می توانید به سادگی با اعمال تغییرات در کدهای CSS سایت خود ، سایز آن ها را کوچکتر نمایید .
اولين و اساسي ترين کار براي بهينه سازي سايت ، اناليز سايت و بررسي امکانات و کاستي هاي سايت هست که بتوان در همان راستا گام هايي براي بهينه سازي سايت و سئوي آن برداشت . که بايستي اين کار توسط متخصص آن انجام و راهکارهاي اصولي بر مبناي آن پيشنهاد گردد. براي نمونه سايت فني حرفه اي جهت بررسي انتخاب گرديد
در حالت کلي يک سري فاکتور ها براي اناليز سايت بسيار مهم هستند که از جمله آنها م يتوان به کد نويسي سايت ، رعايت نکات کليدي ، درج تگ ها و متون لنگري ؛ بررسي ادرس دهي هاي درست و... را مي توان اشاره کرد .
|
پرتال جامع فني حرفه اي portaltvto.com |
|||||||
|
ميزان پهناي باند مصرفي روزانه |
ميزان مشاهده صفحات |
تعداد بازديد روزانه |
رنک گوگل |
عمر دامنه |
تعداد لينک ورودي |
رتبه در ايران |
رتبه جهاني |
|
10.95 GB |
32904 |
7268 |
نمره 4 از 10 |
4 سال و 300 روز |
992 |
336 |
46542
|
99.4% در صد مراجعان اين سايت را بازديد کنندگان داخلي کشور تشکيل مي دهند و بقيه بازديد کنندگان از ساير کشورها به اين سايت متصل مي شوند و هر يک به طور متوسط بازه زماني به اندازه 10:03 را در سايت مي گذرانند (بر حسب دقيقه ).
پرتال فني حرفه اي 4 زيردامنه اصلي دارد که ميزان بازديدکنندگان هر يک از زيردامنه هاي اصلي به شرح زير مي باشد :
|
زير دامنه |
بازديد کنندگان روزانه |
شماره |
|
pay.portaltvto.com |
2,981 (40.77%) |
1 |
|
azmoon.portaltvto.com |
2,582 (35.31%) |
2 |
|
reg.portaltvto.com |
1,726 (23.61%) |
3 |
|
pws2.portaltvto.com |
317 (4.33%) |
4 |
براي بررسي و اناليز اين سايت 5 صفحه به طور تصادفي انتخاب و پارامترها را در آنها بررسي مي نماييم .
نتيجه بررسي به صورت زير است :
توییتر
توییتر در میان شبکههای اجتماعی، سریعترین راه ارتباط با مخاطب محسوب میشود. مدیران سایتها با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر میتوانند سایت خود را به روزرسانی کنند و بازدیدکنندگان جدیدی را به آن راهنمایی نمایند. با اتصال سایت به توییتر، کاربران میتوانند به سرعت مطالب جدید را در قالب نوشتههای 140 کاراکتری یا کمتر دنبال نمایند. در توییتر میتوان از مطالب سرگرمی، طنز و ... برای جذب بیشتر طرفدار استفاده نمود.
فیسبوک
فیسبوک امکانات فراوانی مانند ارسال همزمان متن و نوشته، ویدئو و بخش نظرات قوی را برای شرکتها فراهم نموده است. استفاده از این شبکه اجتماعی میتواند تاثیر زیادی برای جذب بازدیدکنندگان به سایت، ایجاد ارتباط دو طرفه و سئو سایت ایجاد نماید. وجود امکاناتی چون لایک و اشتراک گذاری در فیسبوک فرصت خوبی برای معرفی وب سایت به کاربران، مشتریان و دوستان آنها و در نتیجه گسترش دامنه فعالیت سایت میباشد.
لینکداین
سایت لینکداین یک مرجع تخصصی و کاری در میان شبکههای اجتماعی به شمار میرود که گزینه مناسبی برای ارتباط میان تجارتها و یا شرکتها و همچنین متخصصین هر زمینه با شرکتهای فعال در آنها میباشد. لینکداین برای سایت شرکتهای تجاری و صنعتی بسیار کارآمد است و موجب ارتباط با دیگر همکاران و متخصصان فعال در زمینه های کاری مشترک میشود. علاوه بر این، فعالیت در لینکداین، میتواند برای جذب نیروهای جدید و همکار به مدیران سایت کمک کند.
گوگل پلاس
گوگل پلاس بیشترین کاربرد را در سایتهای ایرانی دارد و به محبوب ترین انتخاب برای ارتباط با مشتریان تبدیل شده است. با توجه به ارتباط مستقیم گوگل پلاس با گوگل بیش از دیگر شبکههای اجتماعی، برای افزایش رتبه سایت و سئو موثر میباشد و گاهی در نتایج جستجوی گوگل، با نتایجی از صفحات آن مواجه میشویم.
اینستاگرام
در سالهای اخیر شبکه اجتماعی اینستاگرام به محلی برای حضور افراد سرشناس و محبوب تبدیل شده است. بسیاری از کاربران برای ارتباط مستقیم با افراد معروف و مورد علاقه خود وارد این شبکه می شوند. لذا با وجود این مزیت می توان در کنار معرفی اشخاص و خدمات، به فعالیت در زمینه وب سایت نیز پرداخت.
Anchor معنی لنگر را میدهد، در اصطلاح Anchor Text عبارت از متنی (نامی) میباشد که پیوندی به آن لینک میشود.
Anchor Text نقش عمده در بهینه سازی سایت به اساس کلمات کلیدی دارد؛ یعنی شما سایت خود را با کلماتی که نیاز دارید در گوگل دیده شود لینک کنید.
تا چقدر از Anchor Text استفاده کنیم؟
استفاده بیش از حد و غیره طبیعی از Anchor Text سبب میشود سایت شما Penalize شود و سایت شما با کلماتی که بعنوان Anchor Text انتخاب کرده اید اصلا در گوگل دیده نشوید! دقت داشته باشید همه چیز باید طبیعی پیش برود!
Anchor Text چقدر قدرت دارد؟
قدرت Anchor Text آنقدر زیاد است که حتی میتواند یک سایتی که اصلا به چیزی ارتباط ندارد در گوگل نمایش دهد! مثلا یک سایت دانلود رایگان نرم افزار را با کلمه مرغ در صفحه اول گوگل دیده شود!
برای مثال میتوانید به عکس زیر دقت کنید، (برخی از وبمستران از نارنجی، خبرآنلاین، فارنت و … مطلب کپی میکنند و این سایتها را به نام “منبع” لینک میکنند به همین دلیل در صفحه اول گوگل با کلمه منبع دیده میشوند) و یا به لینک Click Here مراجعه کنید، و یا واژه های “اینجا”، “کلیک کنید” و … را در گوگل جستجو کنید و نتایج را مشاهده کنید.
لینک خارجی یا همان بک لینک ها اگر در سایت های مناسب درج شود موجب افزایش اعتبار سایت شما خواهد شد. در سئو سایت و بهینه سازی سایت جهت ایجاد لینک های خارجی قدرتمند می بایست چه مواردی را رعایت کنیم تا بک لینکهای ایجاد شده تاثیر مناسبی روی سئو سایت و بهینه سازی سایت داشته باشند. در ادامه نکاتی را بیان خواهیم کرد که برای ایجاد بک لینک های قدرتمند در طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت بسیار به ما کمک خواهد کرد.
استفاده از کلمات کلیدی در بک لینک ها
باید توجه داشت که باید در لینک خارجی خود در دیگر سایت ها ، کلمه کلیدی انتخابی برای سایت خود را به صورت لینک درج نمایید و بعبارتی anchor text را در لینک، کلمه کلیدی خود قرار دهید.
ارتباط موضوعی سایت
در طراحی سایت و بهینه سازی سایت باید توجه داشت که سایتی که برای گرفتن بک لینک انتخاب می کنید خدماتی که ارائه می دهد در حوزه ای مرتبط با خدمات و سرویس های شما باشد در اینصورت می تواند اثرگذاری بیشتری در سئو وب سایت و بهینه سازی وب سایت شما داشته باشد.
عمر بک لینک هرچه بیشتر بهتر
اگر در هنگام بهینه سازی سایت و ساخت بک لینک، سایتی که برای گرفتن بک لینک انتخاب می کنید اشتباه باشد آنگاه تاثیر آن منفی است! سایتهایی که نباید از آنها بک لینک بگیرید معمولا تعداد زیادی بک لینک به دیگر سایت ها داده اند و یا مرتبا این لینک ها را تغییر می دهند در صورتی که از آنها بک لینک داشته باشید از نظر گوگل به عنوان خرید لینک شناخته می شود که در نتیجه تاثیره مثبتی روی سئو سایت و بهینه سازی سایت شما نخواهد داشت.
از سایتهای معتبر بک لینک بگیرید
سایتی که می خواهید از آن بک لینک بگیرید باید دارای اعتبار کافی باشد. به این نکته توجه داشته باشید که اعتبار سایتی که از آن بک لینک می گیرید به سایت شما داده می شود.
تعداد بک لینکها و عمر سایت هرچه بیشتر بهتر
تعداد بک لینک و عمر سایتی که از آن بک لینک گرفته اید هم ملاکی برای اعتبار بخشی خواهد بود که هر چه بیشتر باشد می تواند تاثیر بیشتری نیز داشته باشد.
این نکته را فراموش نکنید که بک لینک خوب بگیرید اما کم بگیرید! از گرفتن بک لینکهای بی ارزش اما زیاد خوداری کنید، بک لینکهایی که می گیرید باید ویژگی های بالا را داشته باشد و در غیر این صورت بک لینک بی ارزش محسوب می شود.
پیش از رسیدن به اصل موضوع و معرفی روش های جلوگیری کمی در مورد سئو منفی ( Negative SEO ) توضیح میدهیم.
سئو منفی به کارهایی گفته میشوند که شما برای سایت های رقیب خود انجام میدهید تا جایگاه آنها در نتایج جستجو را کاهش دهند و یا به طور کلی آنها را از نتایج جستجو حذف کنند.
صحبت های در مورد این روش بسیار زیاد است بسیاری معتقد هستند که این کار غیرممکن است و خود گوگل هم بسیار اصرار دارد که این روش وجود ندارد اما افرادی هم هستند که معقتد هستند این کار عملی هست و البته نمونه هایی هم وجود دارد که اثبات میکنند این کار عملی است.اما نکته اینجاست اگر هم این کار عملی باشد,مطمئنا هزینه و وقت زیادی را باید صرف آن کرد و نباید انتظار بازده سریع داشت.
در زیر ۵ روش برای شناسایی و جلوگیری از سئو منفی ذکر شده است.
۱. گوگل
الف) برای نام سایت خود اخطار ( Alert ) قرار دهید.
ب) برای آدرس سایت اخطار قرار دهید.
ج) برای کلماتی که ممکن است از طریق آنها سایت شما صدمه ببیند اخطار قرار دهید.این کار را به صورت site:yourdomain.com keyword انجام دهید.
۲. گوگل آنالیتیکز: از طریق این آموزش برای گوگل انالیتیکز اخطار تنظیم کنید.اخطار را در بخش های زیر تنظیم کنید:
الف) افت ناگهانی و شدید آمار بازدید
ب) کاهش میزان اشنراک
ج) افزایش میزان Bounce Rate
با این ۵ راه نسبتا ساده شما میتوانید از سایت خود در مقابل سئو منفی محافظت کنید.اگر میخواهید کاملا مطمئن باشید سعی کنید سایتی بسازید که در مقابل سئو منفی مقاوم باشد و در دسترس هر فرادی نباشد.به فکر قرار گرفتن در رتبه های بالا نباشید و به جای آن سعی کنید روابط و لینک های درست ایجاد کنید.دوست داشته باشید یا نه در انتها لینک های شما باید از طرف موتورهای جستجو مورد تایید قرار بگیرند.