انواع رسانههای اجتماعی - قسمت اول
رسانههای اجتماعی را میتوان در هفت گروه دستهبندی کرد. شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ویکیها، پادکستها، فرومها، کامیونیتیهای محتوایی و میکروبلاگها هفت نوع رسانههای اجتماعی محسوب میشوند. علاوه بر اینها برخی سایتهای «دنیای مجازی» از قبیل سکندلایف(Second Life) را هم گونه دیگری از رسانههای اجتماعی میدانند که در سالهای آینده گسترش بیشتری خواهند داشت.
شبکههای اجتماعی(Social Networks) به اعضایشان اجازه ساخت صفحات شخصی و برقراری ارتباط و شبکهسازی با دوستان آنلاین را میدهند. وبلاگها(Blogs) که شناختهشدهترین نوع رسانههای اجتماعی محسوب میشوند، ژورنالهای آنلاینی هستند که با محتواهای جدید کاربران بهروز میشوند. ویکیها(Wikis) سایتهایی هستند که به کاربران اجازه اضافه کردن و ویرایش محتوا را میدهند و محتوای تولید شدهشان حاصل مشارکت اعضاست. پادکستها(Podcasts) فایلهای صوتی و تصویری هستند که با قابلیت مشترک شدن در اینترنت قرار داده شدهاند. فرومها(Forums) که از دوران پیش از تولد مفهوم رسانههای اجتماعی فعالیت میکردند فضایی برای طرح بحث و گفتگو در موضوعات مختلف محسوب میشوند. کامیونیتیهای محتوایی(Content Communities) امکان مدیریت و به اشتراکگذاری نوع خاصی از محتوا از قبیل عکس، فایلهای ویدئویی، متن یا لینک را فراهم میکنند. میکروبلاگها(Microblogging) که تلفیقی از شبکههای اجتماعی و وبلاگهای کوچک هستند با محتواهای کوتاه کاربران بهروز میشوند.
در ادامه در مورد هر کدام از انواع این رسانههای اجتماعی توضیحی ارائه خواهد شد.
شبکههای اجتماعی
کاربران اینترنتی از طریق عضویت در شبکههای اجتماعی میتوانند پروفایلها و صفحات شخصی برای خودشان بسازند. شبکههای اجتماعی از زنجیره به هم پیوستهای از پروفایلها تشکیل شدهاند و اعضا میتوانند در این محیط با دوستانشان در ارتباط باشند. کاربران میتوانند دوستان و آشنایان قدیمیشان را در شبکههای اجتماعی بیابیند، دوستان جدیدی پیدا کنند و همچنین دوستان خارج از این فضا را به برای پیوستن به شبکههای اجتماعی دعوت کنند.
مایاسپیس (MySpace) از جمله معروفترین و محبوبترین شبکههای اجتماعی در دنیاست. عضویت در این سایت امکانات گستردهای را در اختیار کاربران قرار میدهد. بهعنوان نمونه سرویس موسیقی مایاسپیس از جمله بخشهای پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب میشود که تعداد زیادی موسیقیدان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران گسترده سایت از آن استفاده میکنند.
شبکه اجتماعی فیسبوک(Facebook) که در ابتدا بهمنظور استفاده در محیطهای دانشگاهی طراحی شده بود و پس از مدتی برای استفاده همه کاربران عمومی شد، دیگر شبکه اجتماعی محبوب دنیای وب است. بخشی از موفقیت فیسبوک بهخاطر امکانی است که در اختیار کاربران آن قرار دارد و میتوانند در استفاده و توسعه اپلیکیشنهای سایت مشارکت داشته باشند.
لینکدین (LinkedIn) دیگر شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفهای و تجاری کمک میکند. ببو(Bebo) هم از دیگر شبکههای اجتماعی محبوب فضای مجازی است که در بین نوجوانان طرفداران بیشتری دارد و بیشتر محبوب دانشآموزان و دانشجویان است.
فیسبوک(www.facebook.com) از محبوبترین شبکههای اجتماعی به حساب میآید.
بهزبان ساده وبلاگ فضای آنلاینی است که در آن مطالب بهترتیب جدیدترین پستها منتشر میشوند. چند ویژگی وبلاگها را از دیگر انواع وبسایتها متفاوت و متمایز میکند. نخست لحن نوشتاری وبلاگهاست. مطالب وبلاگها اغلب با لحن شخصی و گاه محاورهای نوشته میشوند و به نویسنده یا گروهی از نویسندگان تعلق دارند. ویژگی دیگر وبلاگها امکانات تعاملی آنهاست.
در وبلاگ امکان دریافت نظرات برای هر نوشته(Comments) وجود دارد. امکان ارسال و دریافت دنبالک(Trackbacks) روی هر مطلب وبلاگ از دیگر قابلیتهای وبلاگهاست که به کمک آن میتوان بحثی را پیگیری و دنبال کرد. همچنین امکان مشترک شدن در وبلاگها از طریق دریافت مطالب بهوسیله ایمیل و یا دنبال کردن مطالب در خبرخوانها بهوسیله آر.اس.اس هم وجود دارد
راهاندازی وبلاگها بهوسیله سرویسهای ارائه خدمات وبلاگنویسی به سادگی و رایگان میسر است. سرویسهای بلاگر(Blogger) و وردپرس(Wordpress) از جمله مشهورترین سرویسهای رایگان وبلاگنویسی محسوب میشوند. وبلاگها گونههای متفاوتی دارند که وبلاگهای شخصی، وبلاگهای سیاسی، وبلاگهای تجاری، وبلاگهای نزدیک شده به ساختار رسانههای حرفهای و وبلاگهای رسانههای جریان اصلی، برخی از انواع آنها هستند.
با کمک وردپرس(www.wordpress.com) که یک سرویسدهنده وبلاگ است میتوان بهراحتی و رایگان وبلاگ راهاندازی کرد.


